Noordwijk


opdrachtgever: Sophia Scholen
in ontwikkeling: 2023-heden
locatie: Noordwijkerhout
type: Primair Onderwijs

 

 


Unitonderwijs, verbonden met de natuur

De tuinkamers is een ontwerpconcept dat is gevormd vanuit het Nederlandse landschap. Op het plot brengen we het bos, het waterlandschap, de akkers en de tuin terug, welke vloeiend in elkaar overlopen. Zij maken ruimte voor leren & wonen in de vorm van tuinkamers die direct aan de buitenruimte zijn gelegen. De school komt tot leven in deze verhalen:

“Nu zijn de geiten aan de beurt, hun hok wordt
schoongemaakt en ze krijgen zo de overgebleven groentes te
eten die door een aantal kinderen zijn opgehaald bij de winkel.
Met die groentes is niks mis, maar de winkel mag ze niet meer
verkopen. Ze gaan in het slimme voedersysteem dat door de
leerlingen uit de bovenbouw is bedacht. Zo krijgen de dieren
precies genoeg te eten. Er is ook een systeem voor het water
geven van de planten, daardoor moeten de onkruidwieders
wel even op gaan schieten anders zijn ze straks kletsnat”

previous arrow
next arrow
Slider

“Daar staat een aantal kinderen
achter de toonbank die zoeken
naar de juiste maat en bezig zijn
met het maken van de bon. Aan
het tafeltje zit de ”klant” die op
zijn auto wacht te bladeren in wat
tijdschriften. Het is net de echte
wereld. Er is een werkplaats waar
spullen voor de garage worden
gemaakt. Op een bord staat wat
er allemaal nodig is. Geschreven
door de kinderen met plaatjes erbij,
zodat alle kinderen begrijpen wat
er gemaakt moet worden.”

“In de bovenbouwgroep komt het
geluid van lerende kinderen je
zachtjes tegemoet. Het eerste wat
opvalt is de inrichting die rust en
huiselijkheid uitstraalt. Een groepje
kinderen is met een leerkracht aan
het werk aan een tafel in een grote
open ruimte die iets weg heeft van
een kruising tussen een kantoortuin,
een kantine, een klaslokaal en een
huiskamer. Flexibel meubilair en
planten staan zo in de ruimte
opgesteld dat er verschillende
werkplekken zijn. In een hoek zitten
kinderen op afschermde plekken te
werken. Andere kinderen zitten aan
een tafelgroepje en in een andere
hoek, die ingericht is als bibliotheek,
zitten kinderen op de zitzakken een
boek te lezen.”