De Nieuwe School, Noordwijkerhout
opdrachtgever: Sophia Scholen
in ontwikkeling: 2023 – heden
locatie: Noordwijkerhout
type: Primair Onderwijs
Unitonderwijs in verbinding met de natuur
De Nieuwe School vindt haar plek in de kern van Noordwijkerhout, omgeven door een gevarieerd landschap. De ‘Tuinkamers’ is een ontwerpconcept geïnspireerd door het Nederlandse landschap, waar leren en wonen samenkomen, verbonden met de natuur. Op het plot brengen we het bos, het waterlandschap, de akkers en de tuin terug, welke vloeiend in elkaar overlopen. Zij maken ruimte voor leren & wonen in de vorm van tuinkamers die direct aan de buitenruimte zijn gelegen.
De Tuinkamers
In de ‘Tuinkamers’ draait alles om ervaringen. Kinderen leren door te doen, te ontdekken en te verbinden met hun omgeving. Dit komt tot leven in deze verhalen:
Samen zorgen voor dieren en de natuur
“Nu zijn de geiten aan de beurt, hun hok wordt schoongemaakt en ze krijgen zo de overgebleven groentes te eten die door een aantal kinderen zijn opgehaald bij de winkel. Met die groentes is niks mis, maar de winkel mag ze niet meer verkopen. Ze gaan in het slimme voedersysteem dat door de leerlingen uit de bovenbouw is bedacht. Zo krijgen de dieren precies genoeg te eten. Er is ook een systeem voor het water geven van de planten, daardoor moeten de onkruidwieders wel even op gaan schieten anders zijn ze straks kletsnat.”
Leren door te maken en te doen
“Daar staat een aantal kinderen achter de toonbank die zoeken naar de juiste maat en bezig zijn met het maken van de bon. Aan het tafeltje zit de ”klant” die op zijn auto wacht te bladeren in wat tijdschriften. Het is net de echte wereld. Er is een werkplaats waar spullen voor de garage worden gemaakt. Op een bord staat wat er allemaal nodig is. Geschreven door de kinderen met plaatjes erbij, zodat alle kinderen begrijpen wat er gemaakt moet worden.”
Ruimte voor focus en ontspanning
“In de bovenbouwgroep komt het geluid van lerende kinderen je zachtjes tegemoet. Het eerste wat opvalt is de inrichting die rust en
huiselijkheid uitstraalt. Een groepje kinderen is met een leerkracht aan het werk aan een tafel in een grote open ruimte die iets weg heeft van een kruising tussen een kantoortuin, een kantine, een klaslokaal en een huiskamer. Flexibel meubilair en planten staan zo in de ruimte
opgesteld dat er verschillende werkplekken zijn. In een hoek zitten kinderen op afschermde plekken te werken. Andere kinderen zitten aan
een tafelgroepje en in een andere hoek, die ingericht is als bibliotheek, zitten kinderen op de zitzakken een boek te lezen.”
Een plek om te groeien
In dit ontwerp komen landschap en gebouw samen in een integraal geheel. Het resultaat is een school die niet alleen een plek biedt om te leren, maar ook een omgeving is waarin kinderen verantwoordelijkheid, samenwerking en creativiteit ontdekken.